Kings Cross Expedition

Tak a je to tu, budík zvoní, pozriem naň – je 3:30 pondelok ráno, najvyšší čas vstať. Trochu sa otrasiem a začínam s prípravou. Veci sme si nachystali už predvečer aby sme sa zbytočne nezdržovali. V Londýne by malo byť celodenne okolo 5 °C preto napriek pokročilému marcu obliekam zimnú výbavu. Vak na plecia, posledná kontrola dokladov a vyrážame. Dole ma prekvapí námraza na aute, takže po malom zdržaní okolo 4:10 sa konečne dostávame na diaľnicu. Parkovisko v BA máme objednané na 5:00, čo s prehľadom stíhame. Zaparkujeme kúsok od IKEI na stráženom parkovisku, ktoré má na rozdiel od parkoviska na letisku normálne ceny J odporúčam všetkým http://airportparking.sk/

Prevoz na letisko zaberie asi 5 min a po absolvovaní letiskovej kontroly si doprajem raňajky a malú kávu. 6:45 už konečne sedíme v lietadle, ešte malé zdržanie kvôli rozmrazeniu lietadla a 7:10, teda s 20min meškaním sme konečne vo vzduchu – milujem štart lietadla. Zo zamračeného Slovenska sa presunieme nad oblaky a ja v klude vychutnávam tú krásu za oknom.

Pristanie na letisku Standstat je bezproblémové a po asi 20 minútovom čakaní v rade na pasovej kontrole nás víta Británia. Behom letíme k vlaku (Standstat express), ktorý práve dorazil, takže si sadneme a čakáme 15 min než vyrazí smerom do Londýna. Vlak chodí každých 15 min pravidelne a lístok sa dá kúpiť online dopredu, čo ušetrí čas https://www.stanstedexpress.com/

Po 45 minútovej ceste s dvoma zastávkami v Stratford a Tottenham Hale, konečne vystupujeme na stanici Liverpool street station a začína menší boj s časom, keďže oproti pôvodne stanovenému plánu zaostávame  asi 15 min a na presun do Sky Garden máme len nejakých 20 min. Sky Garden je našťastie iba pár ulíc od vlakovej stanice a všetky trasy som sa nadriloval dopredu aby sme zbytočným blúdením nestratili ani minútu. Prvýkrát v Londýne, ale ulicami sa predieram bez zaváhania ako dlhoročný londýnčan. Raz darmo – google maps a street view je zázrak. Sky Garden je nádherná výšková budova s tropickou záhradou a reštauráciou na najvyššom poschodí. Vstup je zadarmo, no je potrebné si ho rezervovať dopredu https://skygarden.london/booking. Záhrada poskytuje krásny výhľad na celý Londýn. To je vlastne aj dôvod tejto zastávky, druhou alternatívou by bol London Eye, ktorý je však spoplatnený a čo je najhoršie vystáť rad by stálo čas, ktorý sme si pri jednodňovej expedícii nemohli dovoliť.

Sky Garden nás uchvátil, krásnou záhradou, výhľadom a celkovou atmosférou, spravili sme zopár fotiek a napriek tomu, že sme mohli hore stráviť hodinu ponáhľali sme sa k našej ďalšej zastávke – Tower bridge. Cestou k Toweru sa ešte pre istotu najeme v rýchlom občerstvení aby sme náhodou nezostali hladní dlhšie ako by sa nám páčilo – harmonogram je nabitý. Zisťujem, že jedlo je v Londýne fakt drahé. Jedna zapekaná bageta 8 libier – 7 hryzov a bageta je fuč.

Tower je od Sky Garden vzdialený asi 10 minút pešo. Ponáhľať sa už nemusíme. Je pondelok doobeda a relatívne chladno, takže turistov je poskromne čo nám dovolilí spraviť pár dobrých fotiek, poobdivujeme Tower – miesto kde sú uložené bristké korunovačné klenoty. Všade okolo je snehový poprašok, z ktorého sa predierajú žlté narcisy – len keby tak strašne nefúkalo J

Okolo Tower bridge po Tower bridge Rd zamierime k zastávke metra Town Hill station underground kde nasadneme na zelenú linku metra (District)  a zviezieme sa 7 zastávok smerom k Wimbledonu. V Londýne je metro úžasne vyladené a pri takomto type výletu je nevyhnutnou súčasťou plánu. Už dopredu sme si vybavili Oyster card aj s kreditom 10 libier, ktorú nám poslali poštou na Slovensko. Lístok, resp. kartu si môžete vybaviť aj na mieste, my sme však šetrili čas a pripravili sa dopredu. Všetky naše zastávky boli v rámci Zóny 1 (širšie centrum Londýna), takže po nejakej 4 jazde nám už prestalo strhávať kredit. O zvyšný kredit, ktorý neminiete sa báť nemusíte. Môžete si ho dať preplatiť alebo využiť pri inej ceste – nemá žiadnu expiráciu, čiže sa Vám môže zísť aj po piatich rokoch. Vystúpime na zastávke Westminister Station a pešo sa vydávame k Big Benu (Elizabeth Tower) a Parliamentu. Na Big Bene však práve prebiehajú rekonštrukcie, takže zážitková foto je povedal by som dosť netradičná. Ešte jedna momentka s Londo Eye, ktorý je naopačnom konci mosta a ide sa smerom k Downing Street.

Cestou k Downing street využívam príležitosť a zapózujem pri typickej londýnskej telefónnej búdke a Doubke deckri. Downing street sídlo premiérov Veľkej Británie s legendárnym čiernym vchodom je za veľkou bránou stráženou po zuby ozbrojenými policajtmi. Ani sa nečudujem. Jedna rýchla foto z boku a opäť letíme ďalej smerom k Trafalgar Square. Cestou sa ešte pristavíme pri jazdeckej stráži v typickej červenej uniforme. Nápis: „BEWARE, horse may kick or bite! Thank you“ hovorí za všetko J

Pri letmom pozretí na hodinky zisťujeme, že máme hodinový náskok proti pôvodnému plánu a trochu zvolníme tempo.

Trafalgar Square s Nelsonovým stĺpom, ktorý sa týči v strede námestia vidieť už z diaľky. Práve prebieha údržba levov, ktorý ležia na jeho základni. Mať trochu viac času, určite by sme pozreli aj národnú galériu, do ktorej je vstup zadarmo a môžete v nej vidieť slávne obrazy od svetoznámych umelcov akými boli Rembrandt, Rubens, Botticeli, či Leonardo da Vinci.

Z Trafalgaru sa vydávame smerom k Buckinghamskému palácu, ktorý je vzdialený asi 10min peši. Vlajka je vyvesená, takže kráľovná je doma. Pár fotiek a pokračujeme ďalej.

Bočnými uličkami sa preštrikujeme až k St. James Park underground station, nasadneme na žltú linku (Circle) smerom do High street kensington a zvezieme sa 6 zastávok až do Notting Hill underground station odkiaľ sa vydáme k jednému z hlavných bodov expedície – Portobellos Market.

Film Notting Hill s Hughom Grantom a Juliou Roberts som videl mnoho krát, patril medzi moje oblúbené oddychovky a tak sa už neviem dočkať ako si prejdem pamätné miesta z filmu. Portobellos Road je krásna ulica lemovaná domčekmi s farebnými fasádami pripominajúcimi Karibik. Pôvodne bola farmou, nazvanou po Puerto Bello v Karibiku. Nachádzajú sa nej tie najrôznejšie obchody od suvenírov, cez antikvariáty, starožitníctva, originálne škótske krajčírstvo, typické krčmy (The Duke of Welington) až po najrôznejšie typy občerstvenia. Okrem toho tu nonstop celý týždeň prebieha trh so zeleninou a rôznym tovarom. Toto všetko vygraduje cez víkend, kedy sa úplne celá ulica zaplní stánkami s tým najneuveriteľnejším tovarom. Hovorí sa, že nie je nič čo by sa tu nedalo kúpiť.

Modré dvere s filmu síce boli demontované a predané na Ebay už pred rokmi, ale nepodarilo sa mi nájsť ani tie ktorými ich nahradili. Nevadí, cestou späť zahneme cez Kensingtonské záhrady a aspoň sa zahrám na preliezanie plota J Túto štvrť určite odporúčam navštíviť je krásna, je to vlastne jediné miesto v Londýne kde by som si vedel predstaviť trvale bývať - žiť.

Vrátime sa naspäť k Notting Hill underground station, nasadneme na červenú linku (Central) a pokračujeme 5 zastávok smerom na Hainault do Oxford Circus underground station kde prestúpime na modrú linku (Victoria) smerom na Bricksbane tri zastávky – cieľ cesty hlavný bod expedície.

Kings Cross station & The Harry Potter Shop at Platform 9 3/4. Budova stanice je veľkolepá, cítim sa ako 11 ročné decko pred nástupom do prvého ročníka na Rockfort. Časový náskok proti stanovenému plánu sa nám podarilo zväčšiť na hodinu a pol, čo mi dáva istotu, že budem mať dosť času vystáť rad.

Čo ako sami vidíte sa mi aj podarí J Ešte povinná návšteva Harry Potter shop a začíname sa pomaly zberať naspäť na Liverpool station odkiaľ nám ide standstatexpress priamo na letisko. Je 15:30 a lietadlo nám letí až 19:50 takže máme čas si konečne na chvíľu sadnúť a niečo zjesť.

Na Kings Cross St. Pancrace undergorund station nastúpime na ružovú linku (Hammersmith & City) a zväzieme sa 4 zastávky smerom do Braklng na stanicu Liverpool street station, kde si dáme hot dog s cibulovými krúžkami, hranolkami a kávou v typickom americkom bufete z 50 rokov s červenými koženými sedačkami, jukeboxom a šachovnicovou podlahou. Jedlo je v anglicku extrémne drahé na naše pomery. Za vyššie spomínané menu pre dvoch zaplatíme niečo cez 24 libier. Musím však povedať, že ani jeden sme svoju porciu nezvládli dojesť J

Chytáme standstat express, ktorý odchádza z nástupišťa číslo 4 každých 15 min rovnako ako z letiska. V predposlednom vozni nájdeme dve volné miesta a sadáme si. Nohy ma bolia tak strašne, že si želám aby vlak išiel aspoň 3 hodiny a nie 45 min J Aj keď sme využívali vo veľkom metro podľa krokomeru sme nachodili 25km čo by bolo fajn keby nemám obuté ťažké zimné topánky. Bál som sa aby mi nezatieklo do botasiek – tak mi treba.

Na letisku sme v dostatočnom predstihu, prejdeme cez všetky kontroly, v Duty free nakúpime posledné suveníry, nejakú vodu a asi 45min čakáme než info tabuly vyhodia náš gate.

Lietadlo mešká s odletom nejakých 20 min, tento krát však z dôvodu viacerých odletov, tak celý polámaný pozerám von oknom ako odlieta jedno lietadlo za druhým než sa dostane na rad to naše. Celkom sa teším na nočný let, únava je však tak veľká, že si ho vôbec neužijeme a intenzívne myslím len na pristátie, ktorého sa nakoniec aj dočkám. V Bratislave na letisku absolvujeme všetky obligátne kontroly, zavoláme si odvoz a o 00:15 konečne sedíme v aute na dialnici smerom domov.

01:00 konečne doma, expedícia úspešná – doba trvania bez mála 24 hodín cena so všetkým 350€ pre dvoch.

Na druhý deň ráno vstanem a nebyť bolavých nôh a fotiek ani neverím, že som bol včera v Londýne.